niedziela, 25 października 2009

INDUKCJA ELEKTROMAGNETYCZNA

Co to takiego indukcja elektromagnetyczna?

Podchodząc do tematu z perspektywy czysto technicznej, zjawisko indukcji elektromagnetycznej polega na pojawianiu się (indukcji) w obwodzie siły elektromotorycznej SEM, podczas przemieszczania się względem siebie obwodu i źródła pola magnetycznego. Wyindukowana siła elektromotoryczna powoduje pojawienie się w obwodzie prądu indukcyjnego.

Przykłądowe urządzenie zastosowane do badania zjawiska indukcji elektromagnetycznej



Dzięki zjawisku indukcji elektromagnetycznej, podczas wsuwania i wysuwania magnesu do wnętrza uzwojenia, indukuje się w tym uzwojeniu prąd. Kierunek przepływu prądu zależy od tego, czy magnes wsuwamy czy wysuwamy. Im magnes jest szybciej przesuwany tym galwanometr wskazuje większe natężenie prądu. Urządzeniem skonstruowanym dzięki odkryciu zjawiska indukcji elektromagnetycznej jest transformator:



Transformator zbudowany jest z dwóch uzwojeń (pierwotnego wtórnego), nawiniętych na wspólny rdzeń. Często spotyka się transformatory o więcej niż jednym uzwojeniu wtórnym.

Gdy do uzwojenia pierwotnego podłączymy źródło zmiennego napięcia U1, popłynie w nim zmienny prąd elektryczny. To z kolei powoduje indukcję zmiennego pola magnetycznego, które przenikając przez pozostałe uzwojenie powoduje powstanie w nim - wskutek indukcji elektromagnetycznej - zmiennej siły elektromotorycznej. Ta siła elektromotoryczna (SEM) jest źródłem zmiennego napięcia U2 na wyjściu transformatora.

5 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety ja nadal tych rzeczy nie rozumiem i w sumie chyba nie muszę, gdyż wiem, że dla mnie najistotniejsze jest płacenia jak najmniejszych rachunków za prąd. W takim przypadku znalazłam bardzo ciekawą ofertę od https://poprostuenergia.pl/prad-dla-domu/ i faktycznie już po pierwszej fakturze widziałam, że jest o wiele taniej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  4. Co by nie mówić to właśnie sam prąd w naszym życiu jest bardzo ważny i ja jeszcze jestem zdania, że dobrze wiedzieć komu zlecać wszelkiej maści prace elektryczne. Ja najczęściej korzystam z usług zaufanego elektryka http://anluks.pl/ i wiem, że ta opcja jest bardzo ważna.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ogólnie ja raczej nie tykam się samodzielnie napraw elektrycznych. W każdych takich sytuacjach dzwonię po specjalistę z https://elektryk-wroclaw.pl/ i to jest bardzo dobra opcja.

    OdpowiedzUsuń